Opaľovanie

Každá minca má 2 strany. Prímorské pláže vyhľadávajú pre blahodarné účinky slnka najmä rodiny s deťmi s atopickým ekzémom, osoby postihnuté psoriázou, chronickým ochorením dýchacích ciest. Slnko je zodpovedné za tvorbu vitamínu D, a tak za zdravý vývin kostí našich detí, metabolizmus vápnika a fosfátu. Zvýšené vylučovanie hormónu šťastia, melatonínu, v nás zlepšuje náladu, uvoľňuje stres a tak nás robí zdravšími.

No existujú ochorenia, pri ktorých je potrebné sa slnka vyvarovať, ide o tzv. fotodermatózu, ľudovo povedané alergiu na slnko. Ak by sme brali do úvahy tú najhoršiu možnosť, nemožno opomenúť vznik kožných nádorov.

Ako problém vzniká?

Účinky UVA a UVB lúčov možno rozdeliť na včasné a neskoré. Opálenie kože s tvorbou pigmentu, zápal kože – sčervenanie až tvorba pľuzgierikov, imunologické zmeny, zhrubnutie pokožky , tvorba vitamínu D – patria do skupiny včasných zmien. K neskorým a priam neželaným zmenám v našej koži sa zaraďuje „fotoageing“ a fotokarcinogenéza“. Prvý z termínov označuje predčasné starnutie kože s tvorbou vrások, stratou odolnosti a pružnosti kože , tvorbou rozšírených cievok  a pigmentových fľakov, žltnutím pokožky. Druhý termín označuje stav vedúci k vzniku kožných nádorov.

Ako problém riešiť?

Rozhodne sa musíme chrániť MY VŠETCI, prednostne však osoby svetlého typu pokožky, starí a chorí ľudia, malé deti a  osoby trpiace fotodermatózami. Ak  práve začínate svoje dovolenkové obdobie, nezabudnite na zásady bezpečného opaľovania.

Dodržiavaním „desatora“ pri slnení možno negatívnym účinkom žiarenia predchádzať:

1/ V našich končinách rozoznávame 4 fototypy kože (1. a 2. je veľmi citlivý na slnečné žiarenie). Správnym zhodnotením svojho vlastného fototypu predídete nepríjemným dôsledkom zo slnenia. Ak si nie ste istí, poraďte sa s odborníkmi.
2/ Správna voľba opaľovacieho krému sa odvíja práve od odpovede našej pokožky na opaľovanie. Čim citlivejšie reaguje naše telo na slnenie, tým vyšší ochranný faktor treba použiť. Čím bližšie je krajina lokalizovaná k rovníkovej oblasti, tým vyšší ochranný faktor je potrebné zvoliť. Opaľovacie krémy je potrebné nanášať minimálne 20 minút pred opaľovaním a aplikáciu pravidelne opakovať v intervale 2-3 hodín.
3/ V letnom období je vhodné čas medzi 12 . a 15. hodinou stráviť odpočinkom .
4/ Malé deti treba pred pôsobením priameho slnečného žiarenia chrániť. Deti by mali používať opaľovacie krémy určené pre detskú pokožku na báze fyzikálnych filtrov odrážajúcich slnečné žiarenie. Vzhľadom k tomu, že najmenej  40% lúčov preniká až 50 cm pod hladinu vody, treba vedieť že použitie „water resistent“ krémov nás chráni približne 40 minút pri pobyte vo vode.
5/ Osoby, ktoré sú obzvlášť vnímavé voči pôsobeniu slnečných lúčov, by sa v prípade pobytu na slnku mali chrániť krémami typu „sun block“, zaodetý do suchého bieleho bavlneného trička, s klobúkom so širokou strieškou a väčšinu času tráviť v tieni. Prednostne používať krémy obsahujúce fyzikálne filtre.
6/ Slnečnému žiareniu sa treba vystavovať postupne .
7/ Oči  chráňte slnečnými okuliarmi s UV filtrami – nepoškodíte si zrak a obmedzíte vrásky.
8/ Nezabúdajte ani na vaše pery, používajte ochranné tyčinky s ochrannými faktormi.
9/ Zabezpečte si dostatočný príjem tekutín.
10/ Nezabúdajte na starostlivosť o vašu pokožku po opaľovaní.

Prečítajte si tiež

ZDRAVIE_171121_s01
ZDRAVIE_171121_s68
ZDRAVIE_171121_s69
ZDRAVIE_171121_s70